
«Основи. Графічний дизайн 01: Підхід і мова» / Видавництво ArtHuss
Ґевін Емброуз, Найджел Оно-Біллсон
Переклад: Любов Базь, Ростислав Дзюба, Тетяна Кривов’яз
- Друк
- Дереворит (ксилографія)
- Високий друк
- Плаский офсетний друк або CTP («Computer-to-Plate»)
- Цифровий друк
- Ліногравюра і дереворит
Друк
У попередньому розділі ми аналізували, як за допомогою начерків і скетчів можна знайти й розвинути задуми дизайну, що їх зрештою буде втілено в єдиному творі.
Натомість друк — це набір технік (лінорит, дереворит, суха голка, офорт, гравюра, шовкографія, штампування, високий друк), що дозволяють створювати низку копій твору. Ці техніки, після належної практики та аналізу, також допоможуть глибше опанувати роботу з начерками та відкриють нові підходи до втілення ідей.
Постери, створені за допомогою високого друку, Ентоні Баррілл
Написи на постерах:
1. «Мені подобається. Що це?»
2. «Залиш свій слід у світі»
3. «Вигадуй власні ідеї»Постери надруковано із застосуванням традиційної техніки як авторський проект. Еклектичне поєднання шрифтів — вдале рішення для цієї серії простих на перший погляд робіт. Завдяки масштабу та увазі до деталей надруковані на кольоровому тлі написи звучать вагоміше.
Дереворит (ксилографія)
Деревину використовували для перенесення малюнків, тексту й візерунків на папір і тканину впродовж майже двох тисяч років. За допомогою ксилографії та похідного від неї високого друку можна виготовити твори виняткової краси та якості, які помітно відрізняються від продукції сучасних друкарських технологій.
«Джекілл і Гайд», Альберто Ернандес (студент Лондонського коледжу комунікацій)
Цей плакат було створено методом високого друку на основі леникулярних зображень. Два портрети надруковано смугами, що чергуються. Історія доктора Джекілла й містера Гайда чудово пасує до роботи за цим брифом.
Високий друк
Це один із найдавніших різновидів друку (Йоганн Гутенберг створив перший верстат для друку книжок у 1450 році в Німеччині), заснований на принципі рельєфного тиснення. Це означає, що текст і зображення виступають над тими ділянками друкарської форми, які не повинні лишити відбитків (пробільними елементами). Залежно від розміру й особливостей друкованого зображення тиск на поверхню носія може відрізнятися.
Високий друк був першим комерційним різновидом друку, у якому застосовували складальний шрифт. Літери відливали з металу заздалегідь, а зображення гравіювали або витравлювали на металевих пластинах.
Опановуючи цю техніку, важливо розуміти можливості й переваги матеріалів. Щоб досягати бажаного результату, треба знати особливості процесу нанесення фарби та її взаємодії з носієм.
Плаский офсетний друк або CTP («Computer-to-Plate»)
В пласкому друці застосовують гнучкі алюмінієві друкарські форми, вкриті світлочутливою емульсією. Під дією ультрафіолетового світла зображення з фотонегатива переноситься на поверхню друкарської форми. На світлочутливому шарі з’являється дзеркальне зображення, і цю форму вже використовують для друку. Або ж зображення переноситься безпосередньо на світлочутливий шар друкарської форми за допомогою лазера у цифровому вивідному пристрої — «Computer-to-Plate», або CPT (буквально «з комп’ютера на форму»).
Друкарську форму закріплюють на опорний вал і, обертаючи, спершу змочують її водою за допомогою зволожувальних валиків. Частини форми, на яких залишилася емульсія, відштовхують воду, тож зволожуються тільки пробільні ділянки. Потім фарбовими валиками наносять друкарську фарбу, яка береться лише до сухих ділянок, вкритих емульсією.
Під час подальшого обертання опорний вал притискає форму до офсетного валу, який витискає воду і переносить фарбу на папір чи інший матеріал під вищим тиском.
Офсетний друк переважно застосовується для виготовлення книжок, газет, рекламних листівок, плакатів і упаковок.
Found, Shared: Каталог фоторобіт Найджел Оно-Біллсон
Каталог було створено для виставки Девіда Бріттана «Мета-журнал», присвяченої дослідженню розвитку «журнального мистецтва» й важливості «віднайденого» зображення. Каталог надруковано за технологією повноколірного офсету.
Цифровий друк
Із появою комп’ютерів з’явились і поширилися технології цифрового друку — струменевий і лазерний. Вони відрізняються від традиційного друку насамперед тим, що не потребують виготовлення друкарської форми.
За цифрового друку фарба або тонер не вбираються в матеріал, як під час традиційного друку, натомість утворюють тонкий шар на його поверхні — закріплюються за допомогою нагрівання (тонер) або обробки ультрафіолетовим випроміненням (фарба).
Цифровий друк простий у застосуванні й не потребує значних витрат, тому він став дуже популярним. Він дає змогу швидко й недорого виготовити невеликий наклад друкованих матеріалів.
Свободи (Taking Liberties), Ентоні Беррілл
Рекламно-інформаційна кампанія виставки у Британській бібліотеці в Лондоні, присвяченої темі прав і свобод людини. Ці прості принти, створені методом шовкографії, ставлять гострі запитання й висувають безкомпромісні твердження. Хоча для подальшого розповсюдження серію відтворено пласким офсетним друком, оригінали було виконано в техніці трафаретного друку.
Написи на постерах:
1. «Свобода слова (квитки по £10.00)»
2. «В окремих країнах ви б не мали права відвідати виставку, присвячену вашим правам»
3. «Люди гинули за право голосу. То чому дедалі більше молоді голосує на «Х-факторі», але не на виборах?»
4. «Мільйони людей виступають проти ідентифікаційних карток. Чому ж ми так легко викладаємо персональні дані у Facebook?»
Ліногравюра і дереворит
Ліногравюра і дереворит також належать до методів рельєфного друку. У деревориті поверхню підготовленого дерев’яного блока різьблять за допомогою різця чи долота: вибирають пробільні ділянки й залишають ті, що утворюють основу для подальшого друку. Друкарську фарбу на дерев’яну поверхню наносять за допомогою спеціального валика. Якщо закріпити папір на рамці, припасованій за розміром до форм, можна друкувати фарбами різного кольору.
Ліногравюри створюють схожим чином, вирізаючи ділянки основи гострим ножем, V‑подібним долотом або різцем. Суть обох технік — перенесення фарби з різьбленої поверхні на матеріал.
І лінографія, і ксилографія дозволяють створювати атмосферні роботи, а кожен надрукований у такий спосіб примірник унікальний.
«Порт-і-Чейн» та «Човни біля пляжу Ньюґейл» Іен Філліпс
Зображення створено методом редукційного друку — різновиду рельєфного друку, який іще називають «самовбивчим»: кілька кольорів накладаються послідовно з однієї форми, і після кожної зміни кольору з неї вирізають дедалі більше матеріалу. У цих прикладах використано чотири фарби: від світлої — для гребнів хвиль і крапель дощу — до найтемнішої, зазвичай чорної. Відбиток зроблено вручну, на японському папері фарбами на водній основі. Коли треба зобразити віддалені й нечіткі об’єкти, як-от гори чи хмари, перед тим як робити відбиток, частину фарби стирають із форми вологою тканиною.
Замовити офсетний та цифровий друк книг, каталогів, блокнотів в нашій друкарні
___________________________
- Приклади готової поліграфії — у портфоліо друкарні
- Корисна інформація про маркетинг, дизайн та поліграфію — у блозі друкарні Huss